Sunday, February 26, 2012

kaedah penilaian bahasa-projek


Penilaian cara ini berupa aktiviti-aktiviti yang memerlukan pelajar mengaplikasi atau membuat tunjuk cara pengetahuan dan kemahiran dalam situasi sebenar( Wiggins, 1989).

i. Ciri-Ciri Penilaian Projek
  • Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik)
· Menggunakan jangka panjang.
· Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar.
· Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif. Tiada didapati satu jawapan yang benar.
· Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif:
- membuat / menyediakan projek
- kumpulan koperatif
· Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan.
· Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
· Peluang menilai pelajar dalam:
- kreativiti
- kemahiran merancang
- integrasi pengetahuan
- kebolehan membuat tugasan bersama orang lain.
· Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu
· Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu
· Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah
· Aktiviti yang bermakna

Dengan itu penilaian projek ini dapat :
· mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar.
· Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik.
· Membantu pelajar mengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik 
  mungkin.

ii. Jenis-jenis Penilaian Projek

· Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis ( main peranan).
· Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model.
· Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi.
· Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.


No comments:

Post a Comment