Sunday, February 26, 2012

kaedah penilaian bahasa-kertas kerja

Kertas kerja  tidak dapat diberi definisi atau takrifan yang tepat. Pada umumnya kertas kerja ditulis dengan tujuan untuk mengutarakan penghujahan tentang alasan dan bukti yang boleh diberikan untuk mendapatkan sesuatu seperti kelulusan untuk satu peruntukan kewangan (funding) atau kelulusan menjalankan sesuatu projek dan sebagainya
  • Dalam bidang akademia penulisan 'kertas kerja' (academic working paper) pada asasnya tertumpu kepada penghujahan balas kepada sesuatu penemuan atau keputusan daripada sesuatu penyelidikan. Penghujahan sebegini selalunya ialah reaksi atau pendapat seseorang yang berpegetahuan dalam bidang tertentu dan menyatakan penerimaan atau penolakan, persetujuan atau bangkangan terhadap penemuan atau hasil penyelidikan orang lain.
  • Organisasi kertas kerja dengan kertas cadangan hampir serupa. Sungguhpun begitu ada beberapa perkara yang ditambah di dalam kertas kerja. Format kertas kerja untuk mendapatkan kelulusan ditulis berdasarkan tajuk-tajuk berikut:

    1. Pengenalan dan Latar Belakang (sedikit tentang sejarah diberikan, isu dan masalah jug                dikemukakan di dalam bahagian ini)  
    2. Tinjauan Bacaan (amat digalakkan dimasukkan untuk membuktikan perkara itu boleh/patut   dilaksanakan/ diberi melalui contoh/data yang diperolehi daripada pembacaan)
    3. Penerangan yang terperinci (dihuraikan) tentang tujuan kertas kerja seperti memulakan perniagaan, 
    4. Projek, atau program latihan untuk mempengaruhi dan meyakinkan ketua jabatan/jawatankuasa  
    5. penilai memberi kelulusan
    6. Implikasi Kewangan – berapa banyak yang diperlukan dan bagaimana peruntukan itu      hendak      dibelanjakan, harus tunjukkan keadaan kos efektifnya
    7. Proses Pelaksanaan (biasanya dalam bentuk kronologi, tunjukkan skedul/jadual pelaksanaan)
    8. Implikasi Pelaksanaan (terhadap kumpulan yang disasarkan dan kewangan agensi itu)
    9. Keputusan dan Perbincangan (sumbangan kepada jabatan, negeri, dan negara, kemukakan  hanya yang positif, jangan beri yang negatif.
    10. Penutup (Penegasan semula tentang tujuan kertas kerja ini iaitu kebaikannya)
    11.  Bibliografi/Rujukan
    12. Lampiran/Apendiks (Appendix)

No comments:

Post a Comment