DEFINISI
Ia menghuraikan aspek-aspek pencapaian yang hendak diukur serta memberikan panduan untuk mendapatkan satu sampel item-item soalan.
LANGKAH PENYEDIAAN JSU
Langkah pertama
- Menyenaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
- Mengira jumlah masa bagi setiap tajuk yang diajar.
Langkah dua
1.
- Menentukan soalan yang ingin dibina. (objektif/subjektif)
- Meletakkan jumlah soalan bagi setiap topik.
|
Jumlah Soalan |
Langkah tiga
- Menentukan aras kesukara
- Menentukan model aras kesukaran model (JSU)
- Lazimnya JSU mengamalkan Taksonomi Objektif Pendidikan Bloom.
Langkah empat
- Memastikan jenis ujian yang akan/ hendak diuji.
- Jenis soalan yang boleh digunakan; ujian objektif, ujian esei, dan lain-lain. (bergantung kepada format)
Langkah Lima
- Menentukan bilangan soalan bagi setiap komponen
- Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan susah)
- Menetapkan pemarkahan.
Langkah enam
- Menyatakan matapelajaran
- Tingkatan atau kelas
- Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
KEPENTINGAN
- Dapat mengelakkan ujian yang dibina secara sembarangan dan dapat dilakukan secara terancang dan rapi.
- Dalam JSU, bilangan soalan bagi sesuatu tajuk diberi berdasarkan pentingnya tajuk atau objektif pelajaran
- Akan menjamin kesahan dan kebolehpercayaan ujian.
- Membolehkan ujian yang sama dibina oleh orang lain.
- Dapat menstabilkan taraf dan aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
- Perbandingan dapat dibuat di antara satu ujian dengan ujian yang lain
rujukan : KLIK
No comments:
Post a Comment