- Diasaskan oleh, David R. Krathwohl
- Merupakan bidang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
- Guru harus berkebolehan menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana pembelajaran yang baik.
- Pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan dengan adanya murid yang dapat membentuk sikap positif.
- Terdapat 5 peringkat bagi domain ini :
1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
- Penerimaan
- Keinginan dan kesanggupan menerima
(kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang lain, menghormati kebudayaan yang berlainan) - Kesedaran
(faktor estitik, ekabentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara) - Perhatian terkawal
(kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu ransangan – cth : mendengar dan menghayati sajak) - Objektif am :
- Mendengar dengan berhati-hati.
- Menunjukkan kesedaran dalam kepentingan pembelajaran.
- Menunjukkan sensitiviti dalam masalah sosial.
- Menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan.
- Mengambil bahagian dalam aktiviti.
- Hasil pelajaran spesifik :
- Menyoal
- Memilih
- Menghuraikan
- Mengikut
- Menamakan
- Menggunakan
- Bertindak balas
- Kesanggupan bertindak balas terhadap ransangan.
- Mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti.
- Murid mengambil perhatian dan bertindak balas.
- Terdapat 3 kategori :
(Bersetuju dengan peraturan / arahan yang diberi.)
2. Kesediaan membalas
(Bertindak balas dengan persetujuan yang dibuat.)
3. Kepuasan
(Mencapai objektif )
- Objektif
1. Am
-Melengkapkan kerja
-Mengambil bahagian dalam perbincangan kecil
-Seronok membantu rakan
-Melakukan tugas secara sukarela.
2. Spesifik
-Dapat menulis isi pelajaran
-Menjawab soalan
-Dapat melafazkan sesuatu (main peranan)
- Menilai
- Pada peringkat ini perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan.
- Perlakuan cenderung menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan itu boleh dipratikkan.
- Kebolehan membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau tingkah laku.
- Penilaian berdasarkan penghayatan nilai spesifik (melalui pemerhatian)
- Kategori
- Penerimaan
- Menerima dan melakukan arahan aktiviti. - Pilihan
- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih. - Penglibatan
- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan. - Membawa maksud membentuk sesuatu sistem nilai.
- Apabila lebih daripada satu nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai digunakan.
- Pelajar terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
- Kategori
- Penenggapan
-Mampu mencipta konsep anstrak. - Organisasi
- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem. - Perubahan tingkah laku positif.
- Kategori
1.Set up – mengekalkan nilai-nilai
2.Perwatakan – disiplin diri.
- SUMBER : KLIK
No comments:
Post a Comment